Friday, March 16, 2012

Ölmevallasjön (it's the name of a lake close to where I live)

Looked through old photos again and found two that were taken at the same location a few years ago. They are both taken with the same camera. A Canon PowerShot A70.
The first one was taken on October 12 2003 and the second on July 29 2004. I think both photos are nice in their own way. The first one because you can see the sand at the bottom of the lake and the second because the water is so calm that it perfectly reflects the trees and sky.
October 12 2003

July 29 2004

3 comments:

  1. Hej Anders, fina bilder! Hittade dessa när jag sökte på sjön, jag är fiskeintresserad nämligen och tänkte ta en "roadtrip" nu i sommar. Vet du möjligtvis vad det finns för fisk och om det gäller fiskekort däri?

    Mvh, Robin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, jag har själv fångat abborre, mört och gädda både i den sjön och i Torpasjön som ligger på andra sidan motorvägen (finns en gångtunnel under vägen mellan dem). Det kan finnas annan fisk också men jag har inte fått någon. Vad jag vet måste man ha fiskekort i alla sjöar/vattendrag i Kungsbacka kommun.

      Delete
    2. Efter att ha kollat runt lite så verkar det som om kommunen säger på sin hemsida att man måste ha fiskekort i alla vattendrag i Kungsbacka, men just Ölmevallasjön och Torpasjön täcks inte av något av de korten som finns tillgängliga. Du kan alltid kontakta turistbyrån (telefon 0300-834595, epost: tourist@kungsbacka.se) och fråga dem för att vara säker.

      Delete